Puhe puoluevaltuustossa 17.2.2024 Ville Aarnio

Me haluamme nähdä europarlamentin yhteisen eurooppalaisen politiikan areenana. Moni puolue tänäkin keväänä tulee kuitenkin puhumaan siitä pikemminkin jonkinlaisena kansallisen edunvalvonnan pelikenttänä.

Mitä siis on Suomen kansallinen etu?

Suomen kansallinen etu on vahva Euroopan unioni. Unioni, jossa niin isot kuin pienet maat noudattavat samoja sääntöjä. Unioni, jossa yhdessä huolehditaan niin koko Euroopan turvallisuudesta kuin tarttumisesta nykymaailman viheliäisiin ongelmiin kuten ilmaston kuumenemiseen tai luonnon köyhtymiseen.

Suomen kansallinen etu on tasainen pelikenttä yrityksille. Suomalaiset yritykset kyllä pärjäävät, kun säännöt ovat kaikille samat. Sen sijaan, jos valtiot kilpaa tukevat omia yrityksiään, jää Suomen kaltainen pieni maa väistämättä isompien jalkoihin. Sama koskee EU-maiden välistä yhteisöverokilpailua, josta hyötyvät lähinnä amerikkalaiset sijoittajat. Suomen etu on siksi myös EU:n syventäminen verotusta harmonisoimalla. Suomen etu on vastuullisuuden toimiminen kilpailutekijänä. Hallituksen pyrkimys kaataa EU:n yritysvastuudirektiivi onkin pahasti kansallisen etumme vastainen.

Suomen etu on Euroopan edelläkävijyys ilmasto- ja luontoasioissa. Paitsi että planeetan ilmastosta huolehtiminen on oikein ja auttaa meitä itseämme, näissä asioissa vahva EU voi myös vahvistaa yritystemme kilpailukykyä ja avata markkinoita puhtaiden teknologioiden viennille. Suomen etu on myös puhdas luonto. Kansallinen etumme on Euroopan Unioni, joka suojelee arvokkainta, luontoa kaikkialla, huolehtien samalla oikeudenmukaisesta taakanjaosta, hinnoitellen luontohaitat sisämarkkinalla ja ulottaen vaikutukset tullipolitiikalla globaaliksi.

Suomen kansallinen etu on Euroopan unioni, joka puolustaa meille tärkeitä arvoja: ihmisoikeuksia, rauhaa ja globaalia oikeudenmukaisuutta. Meille vihreille nämä ovat itseisarvoja, mutta yhtä lailla vahva EU on paras tae turvallisuudellemme ja paras lähtökohta oman maamme taloudelliselle menestykselle.

Ville Aarnio on TalousVihreät ry:n hallituksen jäsen, filosofi ja sijoittaja.