Luovaan teollisuuteen investoiminen on Suomen kansallinen etu.

Yksi aikamme isoista asioista on vahvistaa demokratiaa. Tarvitsemme siinä kulttuurin antamia yhteisiä riemuja, jotka vahvistavat yhteenkuuluvuuden tunnetta. Tarvitsemme myös laajaa yleissivistystä ymmärtääksemme toisiamme. Erityisesti lukemisen edistäminen on tulevan parlamenttikauden tärkeä tehtävä: miten ihmeessä ihmiset pystyvät osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun ilman säällistä lukutaitoa?

Luova teollisuus Euroopassa on työllistävä kasvuala – yli 7,6 miljoonaa työllistä. Samalla kulttuuri tekee meille hyvää ihmisinä. Kulttuurit ja kielet on tärkeä osa eurooppalaista identiteettiä. Saamme tuntea historiamme ja olla ylpeitä taiteestamme.

EU:n investoinnit luovaan teollisuuteen ja kulttuuriin ovat olleet välttämättömiä kulttuuriperintömme vaalimiselle tuleville sukupolville, suomalaisille kulttuurituotannoille ja kulttuurimatkailulle. Tarvitsemme lisää luovuutta, kulttuurivaihtoa ja kansainvälisyyttä!