EU:n vahva yhteinen maatalouspolitiikka on Suomen kansallinen etu.

Eurovaalien lähestyessä ja Ukrainan voittoa toivoessa EU:n yhteinen maatalouspolitiikka herättää keskustelua Suomessakin. Ukraina sotii meidän puolestamme sekä meidän tuellamme. Geopoliittisesta näkökulmasta sen EU-jäsenyys on tarpeellinen asia. Jäsenyysprosessin myötä tulee kuitenkin varmistaa, ettei yhteisiä rahoja pala korruptioon.

Ukraina on merkittävä maatalousmaa, jonka EU-jäsenyys laittaisi yhteisen maatalouspolitiikkamme uuteen asentoon. Suomen kannalta muutos on mahdollisuus edistää kunnianhimoisesti ympäristön ja eläinten hyvinvointia.

Jos valtaa maataloudessa valuu jokaiselle jäsenmaalle, heikentyvät yhteiset standardit ja vaatimukset. Tämä taas heikentää suomalaisten maataloustuotteiden asemaa EU:n yhteisillä sisämarkkinoilla, sikäli että ruokaa tuotetaan ympäristöä ja eläinten hyvinvointia merkittävästi polkien ja halvemmalla.

Vahva eurooppalainen maatalouspolitiikka tasaa kilpailua ja vaatii kaikkia tekemään saman verran. Se vastaa ilmastokriisin ja luontokadon vaatimuksiin sekä varmistaa omavaraisuuden. Suomen etu on yhteinen maatalouspolitiikka, joka panostaa huoltovarmuuteen ja omavaraisuuteen, hinnoittelee luonto- ja ympäristövaikutukset mutta huomioi aina myös paikalliset olosuhteet sekä tuottajien riittävän toimeentulon.