Somejättien sääntely on Suomen kansallinen etu.

Teknologisesti edistyneenä maana Suomi hyötyy avoimesta ja kilpailukykyisestä digitaalitaloudesta, jossa somejätit, kuten Meta, Amazon tai TikTok noudattavat sääntöjä ja standardeja. Suomessa digipalvelut otetaan käyttöön jo nuorena ja kansalaisten digitaidot ovat verrattain hyvät. Sosiaalisen median alustat ovat muodostuneet arkisiksi ympäristöiksi, joiden kautta tiedot leviävät ja mielipiteet muotoutuvat.

Somejättien rakentamassa digitaalissa ympäristössä on kuitenkin vielä paljon parannettavaa. Vapaassa demokratiassa meidän pitäisi saada käyttää somea juuri sen verran kuin me itse haluamme ilman meihin kohdistuvaa aktiivista vaikuttamista. Tällä hetkellä käytämme somea pitkälti niin paljon kuin TikTok, Meta ja muut jätit haluavat meidän käyttävän eli mahdollisimman paljon ja omasta mielestämme liikaa. Sillä on sekä kansantaloudellisia että kansanterveydellisiä vaikutuksia, kun iso osa väestöstä viettää ison osan valveillaoloajastaan somessa. Alustat koukuttavat käyttäjiä, kiihdyttävät harhatiedon leviämistä, uhraavat yksityiset henkilötiedot kauppatavaraksi, voimistavat yhteiskunnan kuplaantumista, tukahduttavat reilua kilpailua ja mahdollistavat ulkomaiset vaikutusyritykset.

Somen lieveilmiöihin on mahdollista puuttua vahvistamalla entisestään EU:n asemaa teknologiapolitiikan pioneerina. Ihmisille luotettava ja turvallinen digiympäristö sekä yrityksille reilut digimarkkinat tuovat koko Euroopalle, mutta erityisesti teknologisesti kehittyneille maille, kuten Suomelle etua kansainvälisessä kentässä.